TheBankers

بانک, بانکداری, اقتصاد و مدیریت

زمان سفر تهران - مشهد هفت ساعت کاهش مي‌‌‌يابد

با راه‌اندازي قطار برقي

زمان سفر تهران - مشهد هفت ساعت کاهش مي‌‌‌يابد

قطار برقي تهران - مشهد ظرف سه سال آينده توسط کنسرسيومي‌ ‌‌از چهار شرکت داخلي شامل تام ايران خودرو، واگن پارس، پرسان و هيربدان به بهره‌‌برداري خواهد رسيد و مسافران مسير حدود هزار کيلومتري تهران تا مشهد را پنج ساعته طي خواهند کرد.

طرح ملي برقي کردن خط راه‌آهن تهران - مشهد در تير ماه سال 1386 در قالب قانون توسعه حمل و نقل عمومي‌‌ ‌به تصويب مجلس شوراي اسلامي‌‌‌رسيد و پس از برگزاري اين مناقصه اين پروژه کنسرسيومي‌‌ ‌از چهار شرکت داخلي شامل تام ايران خودرو، واگن‌پارس، پرسان وهيربدان براي اجراي اين طرح برگزيده شدند.
مرادي، مديرعامل شرکت تام ايران خودرو در اولين نشست خبري اين طرح‌‌، افزود: در دنيا بيش از يک‌‌ميليون خط راه‌آهن وجود دارد و بيشترين حجم جابه جايي بار و مسافر توسط راه‌آهن صورت مي‌‌‌گيرد. «حميد مرادي» با بيان اينکه در ايران تنها 9 هزار کيلومترخط آهن وجود دارد، اظهار داشت: 25 درصد از کل خطوط راه‌آهن دنيا به خطوط راه‌آهن برقي اختصاص دارد.
وي با اشاره به اينکه توسعه خطوط راه‌آهن موجب کاهش تلفات جاده‌‌اي مي‌‌‌شود، تاکيد کرد: به دليل اينکه 92 درصد از جابه‌جايي مسافر در کشور ما از طريق جاده صورت مي‌‌‌گيرد و حمل و نقل جاده‌‌اي مخاطرات زيادي به دنبال دارد، تلفات جاده‌‌اي در ايران به 27 هزار نفر در سال مي‌‌‌رسد. وي با بيان آنکه ضريب اطمينان قطار برقي تهران - مشهد 95/99 درصد است، تصريح کرد: به طور قطع با توجه به حجم بالاي ترافيک مسير تهران- مشهد، راه اندازي قطار برقي علاوه بر افزايش ظرفيت اين خط از 13 به 50‌‌ميليون نفر، تلفات جاده‌‌اي نيز کاهش مطلوبي خواهد داشت.
وي از صرفه‌جويي سالانه 210‌‌ميليون ليتر گازوئيل با اجرايي شدن اين طرح خبر داد و افزود: برقي کردن خط راه‌آهن تهران - مشهد سالانه بيش از 105‌‌ميليون يورو صرفه‌جويي خواهد داشت.
مرادي، بومي‌‌‌سازي دانش خطوط راه‌آهن برقي را مهم‌ترين ويژگي اين پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: در مرحله اول اين طرح از 60 درصد توان داخلي استفاده مي‌‌‌شود و فن‌آوري 40 درصد ديگر نيز به مرور به داخل انتقال داده خواهد شد. به گفته وي، ارزش کل اين قرارداد 792‌‌ميليون يورو است و اين درحالي است که هزينه اجرايي اين طرح نسبت به طرح‌‌هاي مشابه در کشورهاي توسعه‌يافته 50‌درصد کمتراست. وي درخاتمه تاکيد کرد: استفاده از توان فني و مهندسي داخل و بکارگيري ظرفيت‌‌هاي موجود خط راه‌آهن کشور، مهم‌ترين دلايل کاهش هزينه اجراي اين طرح است و اين پروژه به طور مستقيم براي 800 نفر اشتغال ايجاد خواهد کرد.
مديرعامل شرکت واگن پارس نيز افزود: براي راه‌آهن برقي تهران - مشهد 50 لکوموتيو مسافري و 20 لکوموتيو باري درنظر گرفته شده که تمام اين لکوموتيوها و واگن‌‌هاي مورد نظر در کشور طراحي و ساخته خواهد شد. «غلامرضا رزازي» با تاکيد بر اينکه اين لکوموتيوها براساس آخرين فناوري روز ساخته مي‌‌‌شوند، افزود: در مرحله اول 45 درصد مراحل ساخت لکوموتيو مسافري و 47 درصد مراحل ساخت لکوموتيوهاي باري توسط متخصصان داخلي انجام مي‌‌‌شود و کار انتقال تکنولوژي مورد نياز از کشورهاي اروپايي طي مراحل بعدي به سرعت صورت خواهد گرفت.
وي با اشاره به اينکه يک هزار و 750 دستگاه ازاين لکوموتيوها هم اکنون در15 کشور جهان از قبيل فرانسه، اسپانيا و آمريکا مورد استفاده قرار مي‌‌‌گيرد، تصريح کرد: قدرت لکوموتيوهاي مسافري شش هزار کيلووات و قدرت لکوموتيوهاي باري 9 هزار کيلو وات است. رزازي در خاتمه ميزان سرعت لکوموتيوهاي مسافري را 200 کيلومتر در ساعت عنوان کرد و گفت: سرعت همه لکوموتيوهاي باري در دنيا در حدود 120 کيلومتر در ساعت طراحي مي‌‌‌شود که اين امر در ساخت اين لکوموتيوها نيز رعايت شده است.
«اکبر سهيلي» رييس هيات مديره شرکت پرسان نيز ادامه داد: استفاده گسترده از قطار‌‌هاي برقي حدود 125 سال پيش آغاز شده درحالي که در ايران تنها يک خط آهن برقي اکنون به طول 148 کيلومتر در مسير تبريز- جلفا وجود دارد. به گفته سهيلي، گسترش قطارهاي برقي علاوه بر افزايش سهم ريلي کشور از جابه‌جايي مسافر با توجه به اهداف چشم انداز بيست ساله کشور، بخشي از خلاء ناوگان هواپيمايي را با توجه به اعمال تحريم‌‌هاي مختلف برطرف خواهد کرد. وي تاکيد کرد: با توجه به منحني پيک مصرف برق در کشور شبکه سراسري بين هشت تا 10 ساعت در شبانه روز مازاد توليد دارد که با اجراي اين طرح مي‌‌‌توان از اين ظرفيت به خوبي استفاده کرد. وي، کاهش آلودگي‌‌هاي صوتي و هوا، کاهش خسارات ناشي از تصادفات و زمان سفرهاي برون شهري و صرفه‌جويي در مصرف انرژي را از مهم‌ترين مزاياي اجراي پروژه ملي برقي کردن خط آهن تهران- مشهد عنوان کرد و افزود: براساس برنامه‌ريزي‌‌هاي صورت گرفته اين پروژه ظرف مدت 36 ماه به پايان خواهد رسيد. سهيلي در خاتمه تاکيد کرد: اين قطارها فاصله تهران تا مشهد را با سرعت 200 کيلومتر در ساعت ظرف پنج ساعت طي خواهد کرد که البته اين سرعت در مراحل بعدي به 250 تا 300 قابل افزايش است.

ماخذ:دنیای اقتصاد

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم بهمن 1387ساعت   توسط   |